فروشنده کاریزماتیک
فروشنده کاریزماتیک
کاریزما کلمه ای آشناست و احتمالا از اینکه کسی ما را کاریزماتیک بدانند خوشحال خواهیم شد.
ریشه این کلمه برمی گردد به بعد از دوران رنسانس. خاریس نام دختر افسانهای است که در ادبیات اسطورهای یونان، به عنوان نماد زیبایی و جذابیت شناخته میشدند. نزدیک ترین معنی کلمه کاریز با توجه به ریشه لغوی آن جذابیت است.
شخصیت جذاب در تجارت همچون یک ارزش افزوده عمل می کند. شاید بتوان ادعا کرد که جذابیت فروشنده و حس خوبی که به مشتری منتقل می کند، اهمیت کم تری از کیفیت کالا و خدمات برای بقای تجارت نداشته باشد.
بدون شک کاریزما بودن یک مهارت است و هرچند که خصوصیات ذاتی می تواند دخیل باشد، ولی با تمرین کردن می توان آن را تقویت کرد.
کاریزما جذاب است و خود را جذاب می داند
جذابیت سه بخش دارد؛
جذابیت ظاهری، جذابیت کلامی و جذابیت شخصیتی
با داشتن یک برنامه و روتین منظم رسیدگی به سلامت، نظافت و پوشش می توانید جذابیت ایجاد کنید.
بخش بعدی جذابیت به کلام و زبان بدن شما برمی گردد. پیام کلامی و غیر کلامی شما ابزار انتقال حس خوب است.
خاطره و ردی که از شما حتی در نبودتان بر جا می گذارد، جذابیت شخصیتی است. اگر فقط به جذابیت سطحی در حد ظاهر و کلام بپردازید ولی حس عمیق دوست داشتن و فضایلی همچون صداقت، تعهد، خیرخواهی و درک متقابل نداشته باشید، جذابیت زودگذر خواهد بود.
کاریزما یکپارچه است
یکپارچگی به این معناست که بین باور ذهنی، گفتار و رفتار فاصله ای وجود ندارد و تضادی را منتقل نمی کند. همان ویژگی که شاید آن را شفافیت، سادگی و روراستی بدانیم.
اگر قولی به مشتری می دهید به آن عمل کنید. سخن شما تعهد و پیمان شماست و اعتماد ایجاد می کند.
کاریزما اعتماد به نفس بالایی دارد و آن را انتقال می دهد
از دیگر ویژگی های افراد کاریزماتیک، باور داشتن به توانمندی های خود و دیگران است. کسی که ارزش های خود را شناخته است، به خود ایمان دارد و دیگران را با تمام ویژگی هایی که دارند، ارزشمند می داند.
مشتری زمانی جذب شما و محصولتان می شود که اطمینان خاطر را در شما ببیند. بنابراین قبل از هر کاری مشتری پر و پا قرص محصولاتتان شوید و اطمینان خاطر و باور را در خود ایجاد کنید. در این صورت رفتار شما واقعی می شود.
کاریزما مذاکره را خوب بلد است و خط قرمز دارد
فروش یک مهارت ارتباطی و نوعی مذاکره است، امتیازاتی رد و بدل می شود. دقت کنید در فروش شما قرار است چه چیزی مبادله شود. چه ارزشی می دهید و چه ارزشی را خواستار هستید؟
نکته اول اینکه در مورد ارزشی که به مشتری می دهید اطمینان خاطر را داشته باشید و باور کنید که واقعی است.
نکته بعدی ارزشی است که دریافت می کنید. با چه هدفی سراغ مشتری می روید؟
می فروشم برای اینکه …
مشکلی از مشکلات و نیازهای دیگران را برآورده کنم.
ارتباطات سالم ایجاد کنم.
شبکه بسازم، دوستان زیادی داشته باشم و تاثیرگذار باشم.
اعتماد دیگران را جلب کنم و برای خودم اعتبار ایجاد کنم.
به درآمد برسم و کیفیت زندگی خودم را بالا ببرم.
و …
پس قبل از هر چیز اهداف خود را مشخص و اولویت بندی کنید.
در این صورت است که خط قرمز شما مشخص می شود. اگر اعتبار هدف اصلی شما و خط قرمز شماست، حاضرید به خاطر پول و لذت آنی به دست آوردن آن، اعتبار خود را زیر سوال ببرید؟
کاریزما همدل و مهربان است
کاریزماتیک ها با تمام وجود عشق می ورزند و مهربانی می کنند و تمایز آن ها با افراد معمولی این است که هنگام بروز مشکل، غیر از نگرانی، اقدامات موثری هم برای کمک دارند.
یک فروشنده مهربان با مشتری خود همدلی می کند. این یک مزیت رقابتی است. مشتری قبل از اینکه یک کاربر باشد، یک انسان است. در کنار مشتری قرار بگیرید و دیدگاهتان را به دیدگاه مشتری نزدیک کنید.
کاریزما داستان می گوید (storytelling)
افراد کاریزما کلمات را با دقت انتخاب می کنند و در کلامشان برای سادگی و تاثیر گذاری بیش تر از داستان ها و مثال های ساده استفاده می کنند و از این طریق ارتباط صمیمانه ای ایجاد می کنند.
با داستان گویی فرایند فروش سرگرم کننده و شخصیت شما از دید مشتری جذاب تر خواهد بود. داستان به گفته شما اعتبار می دهد و خاطره ای دلنشین در ذهن مشتری ایجاد می کند.
کاریزما اغراق نمی کند
مشتری شما همانطور که تا الان بدون محصول شما به زندگی خود ادامه داده است، از این به بعد هم زنده می ماند! پس در بیان مزایای محصول خود اغراق نکنید.
نیاز کالای ضروری است که برای بقا خواهان هستیم مثل غذا، پوشاک، مسکن و …
خواسته ها یا کالاهای غیر ضروری زندگی را لذت بخش تر می کنند. مثل کتاب، دکوریجات و … .
محصولی که کالای ضروری محسوب نمی شود، به اسم کالای ضروری به مشتری تحمیل نکنید.
کاریزما اسم افراد را به خاطر می سپارد
آدم ها از اینکه اسمشان را بدانید لذت می برند. به خاطر سپردن اسم حس مهم بودن را به فرد انتقال می دهد.
دیل کارنگی در کتاب آیین دوست یابی آورده است؛ «نام افراد زیباترین، دلنشین ترین و شیرین ترین کلمه در هر زبان دنیاست که دوست دارند بشنوند.»
کاریزما یک متخصص است
به عنوان یک کارشناس و مشاور در کنار مشتری قرار بگیرید و با درک نیاز مشتری به او نشان دهید که محصول یا خدمات شما در کسب سود یا نتیجه چه کارکردی دارد.
در این سبک از فروش دیدگاه فشار کم یا عدم فشار را به مشتری منتقل می کنید.
کاریزما ارتباط بلند مدت می سازد
موفقیت شما در فروش به نوع ارتباط شما با مشتری بستگی دارد. متخصص رابطه باشید. مراجعات بعدی و فروش های بیش تر به این موضوع بستگی دارد.
پیگیری مشتری نشان دهنده علاقه به او و خواسته هایش است. اگر پیگیری جلب رضایت مشتری درست اتفاق نیفتد ارتباطات بعدی از بین می رود.
کاریزماتیک شدن یک شبه اتفاق نمی افتد. هر روز تمرین کنید و با یادداشت برداری و ذکر تاریخ با نتایج قبلی مقایسه کنید.
شرط موفقیت استمرار است.
دیدگاهتان را بنویسید