تکنیکهای جذب مشتری و بازاریابی
تکنیکهای جذب مشتری و بازاریابی
تکنیکهای جذب مشتری و بازاریابی: آیا به دنبال راهکارهایی برای جذب مشتریان هستید؟ آیا نگرانیهایی مانند “من دیگر مشتری ندارم”، “کسی از من خرید نمیکند” یا “بازار خراب است” در ذهنتان جا گرفته و شما را از تلاشهایتان برای جذب مشتریان باز میدارند؟
آیا واقعا بازار خراب است و شما به هیچ وجه قادر به جذب مشتری نیستید. یا این الگوی منفی در ذهن شماست که شما را از رسیدن به موفقیت باز میدارد؟
قبل از اینکه به بحث بپردازیم که آیا این نگرانیها واقعی هستند یا خیر، یک سیستم جذاب و جالب مغزی را در بدن خود را بشناسیم. با آگاهی از کارکرد این سیستم میتوانیم تصمیم بگیریم. که به دنبال راهکاری برای بهتر شدن وضعیت کسب و کار خود باشیم یا اینکه بپذیریم واقعا شرایط مانع جدی برای موفقیت ماست.
سیستم RAS
سیستم RAS یا سیستم فعالکننده حبابی (Reticular Activating System) یک سیستم عصبی در بدن است. که نقش مهمی در فعالسازی و تنظیم وضعیت آگاهی و بیداری ما دارد. این سیستم در قسمت پایینی مغز قرار دارد و با وظیفه تنظیم و مدیریت اطلاعات حسی و ورودیهای ناخودآگاه مغز مرتبط است.
سیستم RAS توانایی انتخاب و تمرکز بر روی ورودیهای مهم و مربوط به ما را دارد. وقتی ما به چیزی تمرکز میکنیم و آن را به عنوان یک هدف برای خود قرار میدهیم، سیستم RAS به عنوان یک فیلتر در مغز عمل میکند و توجه ما را بیشتر به اطلاعات مرتبط با آن هدف جلب میکند. این به معنای این است که وقتی به یک مساله یا هدف خاصی تمرکز میکنیم، ذهن ما به صورت ناخودآگاه به دنبال اطلاعات و فرصتهای مرتبط با آن هدف میگردد.
با فهمیدن نحوه عملکرد این سیستم، میتوانیم به طراحی راهکارهایی بپردازیم که از طریق فعالسازی سیستم RAS و توجه به جوانب مثبت و مشوقهایی که باعث جذب مشتریان میشوند، به بهانهها پایان دهیم و به جای تاکید بر بهانهها و مشکلات، به تمرکز بر راهکارها و فرصتهایی که وجود دارند، بپردازیم. با فراهم کردن محیط مناسب برای فعالسازی سیستم RAS و توجه به جوانب مثبت و امکاناتی که میتواند جذب مشتریان را افزایش دهد، میتوانیم یادگیری راهکارهای موثر برای جذب مشتریان را شروع کنیم. پس لطفا همراه باشید تا با یادگیری و تمرین سه تکنیک، تحول بزرگی در کسب و کار خود ایجاد کنیم.
1. بازاریابی ارجاعی (Referral Marketing)
Referral Marketing یا بازاریابی ارجاعی یا بازاریابی معرفی، یک راهکار قدرتمند در جذب مشتریان است. که بر اساس توصیهها و معرفیهای مشتریان فعلی کار میکند. در این روش، مشتریان شما به عنوان سفیران برند شما عمل میکنند. و برای معرفی شما به دیگران از شبکه ارتباطی خود استفاده میکنند. این روش بر پایه اعتماد، توصیهها و رابطه نزدیک با مشتریان بنا شده است. زمانی که مشتریان راضی تجربه خوبی از خدمات یا محصولات شما در ذهن دارند، طبیعی است که آنها را به دیگران معرفی کنند و برایتان مشتری جدید بیاورند.
بازاریابی معرفی در چندین شکل ممکن است اجرا شود. یک روش معروف ارایه پاداش به مشتریان است. میتوانید یک سیستم پاداش ایجاد کنید که به مشتریانی که شما را به دیگران معرفی کنند و باعث خرید مشتریان جدید شوند، پاداشی اعطا کنید. این پاداش میتواند تخفیفهای ویژه، هدایا یا کوپنهای تخفیف باشد. این روش به عنوان “برنامه معرفی دوست به دوست” شناخته میشود.
با داشتن سیستم CRM قوی همراه با خلاقیت و الهام گیری از عملکرد رقبا و همکاران، میتوانید مزیت رقابتی برای خود ایجاد کنید و مشتریان خود را افزایش دهید.
2. بازاریابی محلی (Local Marketing)
در این روش، شما به جای تمرکز بر بازار کلان و گسترده، روی بازار محلی خود تمرکز میکنید. و با مخاطبان و مشتریان محلی ارتباط برقرار میکنید. با تاکید بر ارتباط با تجارتها و کسب و کارهای دیگر در محل، میتوانید از تعاملات محلی بهرهبرداری کنید و روابط مشتریان خود را تقویت کنید.
علاوه بر این، حضور در رویدادها و فعالیتهای محلی نیز به عنوان یک استراتژی بازاریابی محلی موثر است. با شرکت در رویدادها، نمایشگاهها، تجمعات و رویدادهای محلی، فرصتی برای معرفی برند شما و برقراری ارتباط مستقیم با مخاطبان محلی را فراهم میکنید. این روش به شما اجازه میدهد تا به صورت مستقیم با مشتریان بالقوه در ارتباط باشید و اعتماد آنها را به دست آورید.
استفاده از تبلیغات محلی نیز یکی دیگر از راهکارهای بازاریابی محلی است. بازاریابی محلی به شما امکان میدهد تا به شکل مستقیم با جامعه محلی و مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنید و به آنها ارزش و خدمات محلی ارایه دهید. با تمرکز بر نیازها و مشکلات مشتریان محلی و ارایه راهکارهایی که به آنها کمک کند، میتوانید ارتباط نزدیکتری با آنها برقرار کنید و در بازار محلی قوی تر شوید.
تبلیغاتی که آرایشگاه، کارواش، مرکز خرید و … محل شما روی در منزل یا شیشه ماشین شما میگذارد از این نوع بازاریابی است.
با تاکید و تمرکز بر مشتریان محلی خود میتوانید فروشهای پر تکرارتری برای خود رقم بزنید.
3. بازاریابی هم جوش (Fusion Marketing)
بازاریابی هم جوش یک روش بسیار موثر و کم هزینه در جذب مشتریان است. در این روش، شما با سایر شرکای تجاری غیر رقیب همکاری میکنید تا تلاشهای بازاریابی خود را ترکیب کرده و از سینرژی به دست آمده بهرهبرداری کنید. این افراد یا سازمانها به مشتریان شما محصول یا خدمات متفاوتی ارایه میدهند و به همین دلیل است که رقیب شما محسوب نمیشوند.
مزیت اصلی این روش در دسترسی به بازارهای جدید و مخاطبان بیشتر است. با همکاری با شرکای استراتژیک، میتوانید به بازارها و مشتریانی دسترسی پیدا کنید که به تنهایی دسترسی به آنها مشکل است.
به عنوان مثال همکاری فروشگاه پوشاک با خشکشویی، آرایشگاه با فروشگاه لوازم آرایشی، نصاب لوستر با لوستر فروشی مثالهایی از این نوع بازاریابی هستند که این امکان را میدهد تا کسب و کارها از دایره مشتریان یکدیگر استفاده کنند.
از آنجا که هر یادگیری نیاز به تمرین و تکرار دارد، توصیه میشود برای پیشرفت بیشتر در بازاریابی، سه تکنیک، Fusion Marketing، Referral Marketing و Local Marketing را خوب تمرین کنید. با آشنایی و استفاده از این تکنیکها، شما قادر خواهید بود تغییرات اساسی در میزان فروش خود داشته باشید. بعد از آن، در مقالات بعدی با تکنیکهای بیشتری آشنا خواهید شد.
دیدگاهتان را بنویسید