دنیای بدون فروش
دنیای بدون فروش!
بیایید برای چند لحظه تصور کنیم در دنیایی زندگی میکنیم که در آن هیچ فروشندهای وجود ندارد. فکر میکنید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اقتصاد کشور چگونه خواهد شد؟ مردم نیازهایشان را چگونه برطرف خواهند کرد؟ تولیدات بزرگترین شرکتها و کارخانهها چگونه به فروش خواهند رسید؟ مالیات کشور از کجا و چگونه تامین خواهد شد؟
فروشندگی
هر که باشیم و هر شغلی داشته باشیم همیشه در حال فروش هستیم.
آیا می توانید این گفته را نقض کنید و برای آن دلیلی بیاورید؟
چه خود را فروشنده بدانید و چه ندانید، هر روز و هر لحظه درگیر این فرایند هستید. یا خودتان در حال فروش هستید یا کسی چیزی را به شما می فروشد و هر یک از طرفین قصد دارد تاثیرگذارتر باشد.
همه ما چه در قالب کارمندی، بازاری، کارآفرینی، خانه داری، دانشجویی و … کاری جز فروش انجام نمی دهیم. هر ارتباطی از جنس فروش است. پس زمانی در زندگی موفق هستیم که فروشنده بهتری باشیم.
تاثیر دنیای بدون فروش بر زندگی ما
ارزشی دریافت نمی کنیم
ما فروشنده ایم و دریافت ارزش برای ما شکل های متفاوتی دارد. هر وقت به خواسته خود برسیم در واقع ارزشی دریافت کرده ایم. این ارزش ها فقط پول نیستند. حس خوب یک موفقیت یا تاثیر گذاری، جلب نظر دیگران، پیشرفت شغلی همه و همه دریافت ارزش یا کمیسیون هستند.
در دنیای کسب و کار نیز تا فروش نداشته باشیم، کسب و کاری نداریم. پول یکی از اولویت های زندگی ماست و تا نفروشیم پولی به دست نمی آوریم.
اگر با فروش ارتباط خوبی ندارید، چه در زندگی شخصی و چه در زندگی کاری محکوم به ورشکستگی هستید.
هاروی مک کی اهمیت فروش در کسب و کار را اینطور بیان کرده است؛ «از نظر من عناوین شغلی مهم نیستند. همه افراد در فروش نقش دارند و این تنها راه بقای یک کسب و کار است».
ناکامی در برندینگ شخصی خواهیم داشت
زیگ زیگلار نویسنده و فروشنده امریکایی می گوید: « اگر مردم شما را دوست داشته باشند، به شما گوش میدهند؛ اما اگر به شما اعتماد کنند، با شما معامله خواهند کرد».
همه ما دوست داریم محبوب باشیم، اعتبار بالایی داشته باشیم، چه شخصی و چه کاری برند خود را داشته باشیم. این اعتبار و برند چگونه و کجا ایجاد می شود؟ اعتبار و برندینگ در تاثیرگذاری ما در ارتباطات میسر می شود. محبوبیت را در تعامل با دیگران به دست می آوریم. همه چیز بستگی به نوع ارتباط ما با دیگران دارد. هویت مشخص یا برندینگ باعث می شود در تصمیم گیری افراد تاثیرگذار باشیم. برند سازی شخصی مهارت ها و تجربیاتی است که ما را متمایز و برجسته می کند. با برندسازی شخصی می توان ذهنیت مخاطبان را نسبت به خود هدایت کرده و روی آن ها نفوذ داشته باشیم. پس لازم است روی مهارت ارتباطات خود کار کنیم. مهارت ارتباط موثر هم راستای مهارت فروش و متقاعد سازی است. یک فروشنده موفق در ارتباط تاثیر گذاری بالایی دارد. تجربه و مجموعه مهارت های ارتباطی و فروش یک برند معتبر می سازد که مزیت رقابتی است.
در کمک به دیگران ناتوانیم
با دقت در سبک زندگی ثروتمندان موفق دنیا که با تلاش و پشتکار خود به ثروت رسیده اند و روزگاری در فقر و تنگدستی روزگار می گذراندند متوجه می شویم که هر یک سبک زندگی خاص خود را داشته و دارند. ولی اکثر قریب به اتفاق این افراد حداقل 5 درصد از دارایی خود را صرف کمک و بخشش به دیگران می کنند.
این جمله از رابرت بوش بسیار قابل تامل است: « من حقوق خوب نمیدهم به خاطر اینکه پول زیادی دارم، من پول زیادی دارم به خاطر اینکه حقوق خوبی میدهم». تاکید ذهن ثروتمند این افراد برای امر استوار است که با بخشش درصدی از دارایی می توان به ثروت واقعی رسید.
بدون فروش حرفه ای چگونه می توان به ثروت رسید و به دیگران هم کمک کرد؟
کیفیت زندگی پایین خواهد بود
طبق تعریف بهداشت جهانی (WHO) کیفیت زندگی احساس و درک فرد از خوب زیستن است. این احساس از رضایت مربوط به جنبه هایی از زندگی است که برای فرد معنی دار هستند. از جمله این جنبه ها عبارتند از:
- داشتن اعتماد به نفس
- توانایی سازگاری با محیط
- برقراری روابط اجتماعی سالم و مشارکت اجتماعی سالم
- شاغل بودن و کسب درآمد
- احساس شادی و آرامش
- لذت بردن از اوقات فراغت
- سلامتی
با دقت در موارد بالا به این درک خواهیم رسید که فروش به چند طریق می تواند به بالا بردن کیفیت زندگی کمک کند؛ ما انسان ها موجودات اجتماعی هستیم و خواهان ارتباط با دیگران. با داشتن ارتباطات خوب، پیدا کردن یک دوست جدید، محبوب شدن بین دیگران و کسب اعتبار حال بهتری خواهیم داشت.
کسب اعتبار و برند شخصی، رونق کسب و کار و افزایش درآمد اعتماد به نفس را بالا می برد و افزایش درآمد ابزاری است برای کسب رضایت در حیطه های مختلف زندگی که دلخواه ماست. با داشتن درآمد کافی، آزادی مالی به دست خواهد آمد. به این معنی که می توان برای گذران عمر آنطور که به نظر جذاب تر می آید تصمیم گرفت.
پس حرفه ای بفروشیم
در این دنیا همه در حال فروختن هستند. پس دست به کار شویم. فروختن یعنی زندگی و هر حوزه ای از زندگی یک نوع فروختن در خود دارد. هر چه بیش تر و با کیفیت تر بفروشیم، ارزش بیشتری دریافت می کنیم و حال بهتری خواهیم داشت.
دیدگاهتان را بنویسید